gevel2

Het talentenplein Groningen / Marwin van Duinen

Talentgevel

De gegeven locatie bevindt zich tegenover een school voor kinderen met een beperking. In de drukke omgeving van autowegen, een spoorweg en een route naar de Euroborg, hebben deze kinderen behoefte aan rust.

concept

Tussen de locatie en deze school loopt een weg. Deze weg en mijn locatie heb ik toegevoegd aan de school, zodat de kinderen een groter plein hebben gekregen. Om de kinderen een eigen plek voor ontwikkeling te geven, ommuurd het gebouw het plein en beweegt deze in hoogte op basis van de hoeveelheid geluidsoverlast op die plek rond de locatie.

situatie

Kinderen kunnen vaak na hun school niet meedoen bij allerlei activiteiten als sport, lessen en andere sociale ontwikkeling activiteiten. De functie die ik heb gekozen is daardoor een talentenschool, voor naschoolse activiteiten. Zo kunnen de kinderen tóch meedoen in de maatschappij en zich op verschillende punten ontwikkelen. Het gebouw dient als een brug tussen de school en de maatschappij.

 

gevel blekerslaan

De dikke betonnen muur heeft openingen op plekken waar de binnenwereld een relatie aan kan gaan met de omgeving. Hoge ramen zijn voor volwassenen, de lage ramen zijn voor kinderen. Zo heeft elke gebruiker zijn identiteit naar de buitenwereld.

openingen in gevel

In de punt van het gebouw, die in de straat een stuk hoger is, is het gebouw te openen, zodat de kinderen hun talent kunnen delen met de omgeving.

Talentenplein vanaf de straat

De maquette laat de vorm goed zien en het ontstaan van de nieuwe binnenwereld.

maquette